VI Międzynarodowy Konkurs Plastyczny

IV International Art Competition "Remember the Gardens"

IV Międzynarodowy Konkurs Plastyczny

Pamiętajcie o ogrodach

Polska Jagiellonów

stat4u


PDF Drukuj Email

 

Marek Mroczkowski

 

Sukces Damiana Archity w Bydgoszczy na Ogólnopolskim Przeglądzie Wyróżnionych Prac Dyplomowych Uczniów Szkół Plastycznych

 

Damian Archita został wyróżniony podczas IX Ogólnopolskiego Przeglądu Wyróżnionych Prac Dyplomowych Uczniów Szkół Plastycznych.  To również duży sukces promotora pracy prof. Marii Wojnarowskiej. Dzięki temu I Prywatne Liceum Plastyczne w Płocku  znalazło się doborowym gronie 13 szkół plastycznych, obok takich miast jak Bydgoszcz, Gdynia, Gorzów Wielkopolski, Grudziądz, Kalisz, Koło, Koszalin, Olsztyn, Poznań, Słupsk, Szczecin, Zielona Góra. Wyróżniona praca to „Kalendarz reklamowy dla Centrum Handlowego Stary Browar w Poznaniu”.

 

Stary Browar powstał na bazie dawnego browaru Ambrożego Huggera, piwowara przybyłego do Poznania z Wirtembergii (1844). Przebudowę projektowało Studio ADS Sp. z o.o., (architekci Piotr Z. Barełkowski i Przemysław Borkowicz, wystrój pasaży – Ryszard Kaja). Architektura obiektu (kompozycja bryły i perfekcyjne opracowanie detali), unikatowe połączenie aktywności kulturalnej z działalnością komercyjną oraz wybitne walory rozbudowy przyniosło dwukrotnie nagrodę Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych za najlepsze centrum handlowe świata w kategorii centrów średniej wielkości (2005 i 2008) (http://starybrowar5050.com). Na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej (2006) Stary Browar uznano jedną z 20 ikon polskiej architektury po 1989 roku, obok takich dzieł jak Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Pawilon Polski w Nagoi (Expo 2005), Wyższe Seminarium Duchowne Zgromadzenia XX Zmartwychwstańców w Krakowie, Gimnazjum i LO im. Zbigniewa Herberta w Warszawie, Sala zgromadzeń w klasztorze o.o. Paulinów w Częstochowie (http://www.culture.pl/pl/culture/artykuly/wy_wy_polska_ikony_architektury_csw).

 

Dzieło Damiana Archity podkreśla te wybitne walory nowoczesnej i nowatorskiej w skali globalnej architektury polskiej. Wpisuje się koncepcyjnie w twórczą transformację XIX-wiecznej zabudowy industrialnej, stanowiąc popularne dziś postmodernistyczne przedsięwzięcie z wykorzystaniem najnowszej techniki fotograficznej i komputerowej. „Kalendarz reklamowy dla Centrum Handlowego Stary Browar w Poznaniu” doskonale zaistniał na wystawie w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, gdzie pokazano realizacje z różnych dziedzin: malarstwa, rzeźby, grafiki, tkaniny, ceramiki, form, użytkowych, reklamy wizualnej, fotografii i nowych mediów. Jak napisano w folderze wystawy: zróżnicowaną prezentację twórczości uczniów szkół plastycznych cechuje opanowanie warsztatu i klarowny przekaz wizualny. Zaskakujące, dalekie od stereotypów pomysły i poszukiwania formalne to niewątpliwa wartość ekspozycji”.

 

Organizatorami konkursu jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy i Państwowy Zespół Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

 

n n n n